11 lutego 2025
Wywiady

Grzegorz Sokołowski: W Tarnowie powstanie Szkoła Liderów 

Rozmowa z Grzegorzem Sokołowskim, wiceprezesem Stowarzyszenia Projekt Tarnów o realizacji projektu „Młodzi liderzy przyszłości. Nauka i biznes dla rozwoju młodzieży.” 

Pana Stowarzyszenie kolejny raz zostało docenione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, czego wyrazem jest przyznanie grantu na stworzenie programu rozwoju kompetencji przedsiębiorczych wśród młodzieży ,,Młodzi liderzy przyszłości. Nauka i biznes dla rozwoju młodzieży” – Tarnów potrzebuje czegoś takiego?

Naszym zdaniem bardzo potrzebuje, w mieście jest za mało możliwości rozwoju dla młodzieży. Koncepcja projektu zrodziła się z obserwacji problemu, jakim jest niedostosowanie kształcenia młodych ludzi do realiów życia gospodarczego i społecznego. Widoczny jest wyraźny rozdźwięk pomiędzy efektami kształcenia w szkołach i uczelniach, a oczekiwaniami pracodawców i biznesu. U podstaw problemu leży wiele przyczyn, wśród nich przede wszystkim przestarzały system kształcenia przedsiębiorczości, polegający głównie na przekazywaniu wiedzy teoretycznej, encyklopedycznej za pomocą przestarzałych, nieefektywnych metod dydaktycznych. Dodatkowym problemem jest brak nauczycieli – specjalistów przedsiębiorczości, więc nierzadko zdarza się, że przedmiot prowadzą osoby, które same nie rozumieją istoty przedsiębiorczości. Tym samym mamy do czynienia z marnotrawieniem potencjału tkwiącego w młodych ludziach, których zła edukacja w tym obszarze może skutecznie zniechęcać do jakiejkolwiek aktywności i samodzielności. Wszystko to skutkuje brakiem umiejętności adaptacji zawodowej młodych ludzi, którzy zakończyli etap nauki.

To znaczy, że sam dyplom ukończenia studiów nie wystarczy?

Dokładnie. Z danych Eurostatu wynika, że w Polsce dyplom magistra posiada ponad 30% Polaków w wieku 20-29 lat. Nie wpływa to jednak na poprawę ich sytuacji na rynku pracy. Dlatego niezwykle ważnym był pierwszy etap projektu, polegający na poznaniu oczekiwań tarnowskich przedsiębiorców, tak by podejmowane działania edukacyjne – formalne i pozaformalne, były skuteczną odpowiedzią na te oczekiwania. Aktualnie w naszym kraju brakuje pozaformalnych rozwiązań mających na celu wsparcie rozwoju przedsiębiorczości wśród młodzieży. Próżno także poszukiwać gotowych modeli pozaszkolnego kształcenia w tym zakresie, a dotychczasowe rozwiązania często okazują się nieefektywne. Dodatkowo, współczesny rynek pracy odchodzi od tradycyjnych zawodów na rzecz pracownika uniwersalnego, gotowego do nabywania nowych kwalifikacji w ramach samoedukacji, posiadającego kompetencje do różnorodnych działań w razie pojawiania się nowych potrzeb pracodawcy.

Dziś bardzo często pracodawcy narzekają, że w Polsce dominuje ekstensywny model kształcenia niedostosowany do ich potrzeb…

Dlatego projekt w pierwszej kolejności zakładał przeprowadzenie badań naukowych wśród pracodawców subregionu tarnowskiego, które miały na celu zdobycie informacji, jakich kompetencji brakuje młodym ludziom, by mogli skutecznie zaistnieć na rynku pracy, zarówno jako pracownicy, jak i przedsiębiorcy.

Co pokazują wyniki badań?

Dużym problemem Tarnowa jest niski poziom współpracy pomiędzy biznesem, a nauką i wpływ tej współpracy na rozwój gospodarczy lokalnej społeczności. Analiza podstaw programowych i treści podręczników do przedsiębiorczości oraz rozmowy z nauczycielami i uczniami wskazują na wyraźne deficyty, zwłaszcza brak pomysłów na ciekawe i innowacyjne metody dydaktyczne pozwalające nie tylko na nabywanie wiedzy teoretycznej, ale także na kształcenie kluczowych kompetencji koniecznych do odniesienia sukcesu na rynku pracy czy prowadzenia działalności gospodarczej. W badaniach branżowych prowadzonych przez zespół badawczy została opracowana, w oparciu o deklaracje pracodawców, bardziej szczegółowa lista deficytowych kompetencji, zwłaszcza w nowoczesnych, szybko rozwijających się branżach, która zawiera na czołowych miejscach takie cechy, jak m.in.: inicjatywa, innowacyjność, umiejętność komunikowania się w mowie i na piśmie, orientacja na cele firmy, zaangażowanie, zdolności analityczne, adaptacja czy wrażliwość międzykulturowa.

W jaki sposób wyniki badań przełożą się na rzeczywistość?

Od kilku miesięcy grupa ekspertów pracuje nad pozaszkolnym programem rozwoju kompetencji przedsiębiorczych – to z jednej strony przedstawiciele świata nauki – znakomici dydaktycy z tarnowskiej PWSZ, z drugiej natomiast praktycy – pracownicy Urzędu Miasta Tarnowa, radni rad osiedli, społecznicy, ale i przedstawiciele dużego biznesu.

Czym ten program będzie różnił się od normalnej przedsiębiorczości w szkole?

To nie będzie tylko uczestnictwo w lekcjach i formalnych sposobach nauczania, ale również poprzez osobiste i interaktywne doświadczenia. Zdobywanie wiedzy będzie przybierało formę dialogu i wspólnej aktywności młodych ludzi oraz przedstawicieli biznesu.

Kiedy wystartuje „szkoła liderów” i jak będą wyglądały zajęcia?

Na początku przyszłego roku. Młodzi będą spotykali się z trenerami i prowadzącymi w dwudziestoosobowych grupach, dwa razy w tygodniu – na pewno będą to godziny popołudniowe. W wakacje natomiast odbędzie się wyjazdowa, wakacyjna akademia młodych liderów podczas której uczestnicy będą mogli nieco lepiej się zintegrować.

Czy możemy uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieć co nieco o tematyce zajęć?

Tak, oczywiście. Będziemy rozmawiali o roli liderów we współczesnym świecie, o tym dlaczego w ogóle ich potrzebujemy, nasi młodzi liderzy będą uczyli się wystąpień publicznych, autoprezentacji, komunikowania się z trudnym rozmówcą, zarządzania zespołem. Sporo będziemy mówić o funkcjonowaniu społeczeństwa i państwa, samorządzie, współudziale obywateli w sprawowaniu władzy, polityce, współpracy z mediami.

A nie za mało tematyki gospodarczej?

Spokojnie. Dużo czasu zaplanowaliśmy na zajęcia dotyczące zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, mechanizmów wsparcia państwa dla młodych przedsiębiorców, specyfiki gospodarczej Tarnowa i województwa. Porozmawiamy także o wyzwaniach dla lokalnego rynku pracy i gospodarki.

Tych chyba nie brakuje.

Zajęcia będą naprawdę ciekawe. Zrealizujemy prawie dziewięćdziesiąt różnych tematów.

To nie za dużo?

Sto sześćdziesiąt godzin zajęć z różnymi trenerami, zajęcia w ramach szkoły młodych liderów potrwają pięć miesięcy.

Udział w projekcie jest bezpłatny?

Tak, wszystkie koszty związane z uczestnictwem w projekcie – zarówno w stacjonarnych zajęciach w Tarnowie, jak i udział w wyjazdowej akademii liderów są bezpłatne. Mogą w nich wziąć udział uczniowie szkół średnich i studenci. Wszystko finansuje Projekt Tarnów ze środków dotacji od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jaki interes ma ministerstwo nauki w finansowaniu akademii liderów w Tarnowie?

Łączymy w ten sposób naukę z biznesem, przekładamy to na pozytywne zmiany w społeczeństwie – w ramach pilotażowej edycji naszego programu tylko w Tarnowie, ale program, który stworzymy będzie mógł być wykorzystywany także przez inne samorządy, inne organizacje pozarządowe.

Jak młody człowiek, ktoś z naszych czytelników może wziąć udział w tym wszystkim?

W ciągu kilku tygodni ruszy rekrutacja uczestników, będziemy o niej informować za pośrednictwem mediów lokalnych, naszej strony internetowej i facebooka. Ale jeśli ktoś obawia się, że ją przegapi może napisać do nas maila na adres kontakt@projekttarnow.org, a my poinformujemy o jej rozpoczęciu zainteresowane osoby.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *