PIOTR AUGUSTYŃSKI: Każdy pacjent traktowany jest tak samo
Rozmowa z prezesem Zespołu Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie Piotrem Augustyńskim.
ZPS mocno zaangażował się w pomoc uchodźcom z Ukrainy. Nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy mogą skorzystać z Waszych usług. Jak wygląda taka wizyta w ZPS? Czy możemy mówić o dużym odzewie? W jakie działania jesteście zaangażowani?
Dla komfortu osób przybywających z Ukrainy oraz sprawnego przeprowadzenia procesu umawiania wizyt dla uchodźców, którzy nie zawsze posługują się językiem polskim uruchomiliśmy przy ul. Marii Skłodowskiej – Curie 1 Punkt Obsługi. W zależności od zgłaszanych problemów zdrowotnych nasz pracownik umawia takie osoby do odpowiedniego lekarza, uczestniczy w procesie leczniczym pełniąc niejako rolę „przewodnika” dla takich osób, aby trafiły do właściwego gabinetu czy pracowni w celu uzyskania stosownej pomocy medycznej. Do dnia dzisiejszego do Zespołu Przychodni Specjalistycznych zgłosiło się 8 osób, które korzystały głównie z podstawowej opieki zdrowotnej oraz pomocy stomatologicznej. Niemniej z każdym dniem z Punktem kontaktuje się coraz więcej osób.
W ramach oferowanej pomocy umożliwiamy także wykonanie szczepień w kierunku SARS-COV-2.
Czy Ukraińcy mogą korzystać ze wszystkich świadczeń w ZPS?
Zakres świadczeń, z którego mogą korzystać obywatele Ukrainy jest na bieżąco dostosowywany, w zależności do potrzeb. Realizujemy na ich rzecz świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki specjalistycznej, świadczenia stomatologiczne, jak również badania diagnostyczne.
Czy nasi Goście są traktowani priorytetowo, czy są po prostu wpisywani w kolejkę osób oczekujących na dane świadczenie? Jeśli są traktowani priorytetowo, to czy Wasi stali pacjenci będą dostawać informację o przesuwaniu ich wizyt/zabiegów?
Każdy pacjent znajdujący się w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia traktowany jest tak samo, bez względu na kraj pochodzenia. Naszym obowiązkiem jest udzielenie mu odpowiedniej pomocy medycznej. Pomoc taka udzielana jest zgodnie z wytycznymi NFZ, w żadnym wypadku nie powoduje przesunięć na prowadzonych listach oczekujących.
Jak we wszystkich placówkach służby zdrowia, umówienie się telefoniczne na wizytę stanowi nie lada wyzwanie. Czy uchodźcy próbując skontaktować się telefonicznie też muszą walczyć na kilka telefonów o to by trafić na wolną linię?
Punkt obsługi dysponuje odrębnym numerem telefonu pod którym obywatele Ukrainy mogą ustalić termin wizyty. Zarówno uchodźcy jak i pozostałe osoby chcące umówić wizytę do poradni specjalistycznej czy POZ nie muszą walczyć na kilka telefonów by trafić na wolną linię. Na początku lutego utworzyliśmy Call Center, w ramach którego zwiększona została liczba stanowisk obsługujących rejestrację telefoniczną. Dzięki temu kontakt za pośrednictwem tej formy komunikacji jest znacznie łatwiejszy i pozwala na obsługę znacznie większej ilości pacjentów.
Patrząc w przyszłość, jak zamierzacie jeszcze wesprzeć uchodźców?
Na chwile obecną trudno mówić o przyszłości, a tym bardziej określać kierunki wsparcia dla uchodźców. Będziemy starać się na bieżąco zaspokajać potrzeby w zakresie opieki zdrowotnej dla naszych wschodnich sąsiadów w taki sposób, aby nie ucierpieli na tym nasi obywatele.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.