8 grudnia 2024
Aktualności

Szczucinka bliżej niż kiedykolwiek?

Podczas wspólnej konferencji prasowej szef PSL Władysław Kosiniak-Kamysz oraz wicemarszałek małopolski Stanisław Sorys zapowiedzieli zintensyfikowane działania na rzecz wznowienia ruchu kolejowego na zamkniętej od dobrych kilku lat trasie kolejowej z Tarnowa do Szczucina.

Zapowiedź zbiega się z jubileuszem 110. rocznicy uruchomienia tego połączenia kolejowego.

– Trzeba uruchomić pociąg, który da szansę na budowanie prawdziwego subregionu tarnowskiego w oparciu o dobrze skomunikowane miasta powiatowe. Jest to możliwe! W budżecie województwa jest zabezpieczonych 400 milionów złotych dedykowanych modernizacji linii kolejowych. Warto wykorzystać te środki na potrzeby Szczucinki – to jest zadanie dla Polskiego Stronnictwa Ludowego – zapewniał w Dąbrowie Tarnowskiej poseł Władysław Kosiniak-Kamysz. – PSL przeprowadzi konsultacje społeczne w tej sprawie. Były rozmowy na temat utworzenia na tej trasie ścieżki rowerowej, ale nie zostały one zaakceptowane. W mojej opinii lepiej otworzyć linię kolejową , aby na jarmark do Szczucina – ważne wydarzenie w całym subregionie – można było dotrzeć z Tarnowa bezpośrednio koleją.

Według ludowców, którzy właśnie inaugurują swoją samorządową kampanię, dla Dąbrowy Tarnowskiej dzisiaj najważniejszym wyzwaniem jest odtworzenie Szczucinki.

– Najważniejszym naszym sukcesem jest zablokowanie próby demontażu tej linii kolejowej, mimo zaawansowanych prac. Cieszę się, że po kolejnym moim spotkaniu udało mi się przekonać samorządowców, że nie jest to dobry pomysł, ponieważ gdy rozbierzemy istniejący szlak kolejowy już nigdy go nie wykorzystamy. Jeśli patrzymy na aktualną strategię komunikacji to widzimy, że jest ona oparta o transport publiczny zorganizowany na bazie wykorzystania kolei – tłumaczy wicemarszałek województwa małopolskiego Stanisław Sorys. – Dla Powiśla przewidziane są dwa warianty. Pierwszy – trasa rekreacyjna-weekendowa w ramach istniejącego szlaku kolejowego, aby wykorzystać istniejące zabytkowe obiekty m.in. Synagogę i Muzeum w Szczucinie i włączenie ich do oferty turystycznej retro kolei. Drugim wariantem jest konkretna oferta spółki uruchomienia linii kolejowej. Są wyliczenia i propozycje, ale nie da się tego zrobić bez samorządów lokalnych, które muszą się zaangażować chociażby w przygotowanie infrastruktury do jej funkcjonalności (…) Patrząc na przyszłoroczny budżet, samorząd województwa jest w stanie ponieść koszty związane z dopłatami określonymi przez przyszłego operatora tej linii kolejowej. Teraz ruch należy do samorządowców, ponieważ od nich zależy sukces tego przedsięwzięcia. 

Swojego optymizmu nie ukrywa Krzysztof Kaczmarski, burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej.

– Już zadeklarowaliśmy daleko idącą pomoc. Zabezpieczymy też środki w swojej części. Jeśli oferent uruchomi torowisko oraz szynobus, jako samorząd będziemy partycypować w utrzymaniu taboru – deklaruje burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej. – Obecnie rysuje się najbardziej realna szansa na uruchomienie tej linii, bez wykluczenia poszerzenia oferty o pociąg turystyczny.

 

3 komentarze do “Szczucinka bliżej niż kiedykolwiek?

  • Panie parlamentarzysto Władysławie „rodaku”. Prosimy o odpowiedź na pytanie które już padło bez odpowiedzi. Dlaczego koalicja PO-PSL w sejmiku wojewódzkim zatrzasnęła na wiele lat okno na świat dąbrowszczyźnie, poprzez lobbing dla linii Podłęże-Piekiełko, tym samym umiejętnie blokując budowę nowej linii/łącznicy kolejowej Tarnów – Busko Zdrój- Kielce. Dlaczego najkrótszy korytarz towarowy łączący Skandynawię i Bałkany tzn. projekt pod nazwą „Budowa nowej linii/łącznicy kolejowej Mędrzechów – Solec Zdrój – Busko Zdrój oraz rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii nr 115 Tarnów – Szczucin” nie istnieje w dokumentach strategicznych województwa małopolskiego np. Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Małopolskiego. Poprzez niezgłoszenie wykonania studium wykonalności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Przedmiotowa inwestycja nie znalazła się wśród wskazanych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. (KPK). Władze województwa zaprzepaściły prace przygotowawcze w ramach KPK do 2023 r., które umożliwiłby opracowanie dokumentacji technicznej i środowiskowej, która to przyczyniłaby się do sprawnej realizacji tego projektu w kolejnym Krajowym Programie Kolejowym na lata 2023-2030. Wobec powyższego wpis, że na cel rozwoju linii kolejowych województwo zabezpieczyło ponad 400 mln zł. w tym kontekście brzmi nad wyraz obłudnie. Rewitalizacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin po wybudowaniu nowej linii/łącznicy pomiędzy Mędrzechowem → Solcem Zdrój → Buskiem Zdrój wypełniłaby lukę w sieci kolejowej pozostałej po granicach między zaborem Rosyjskim i Austrowęgierskim. Umożliwiłaby znaczące skrócenie czasu podróży z centralnej Polski do Tarnowa, Nowego Sącza oraz Krynicy, a także przywróciłaby Tarnowowi (byłemu miastu wojewódzkiemu) funkcję ważnego węzła kolejowego z korzyścią dla rozwoju całego zubożałego północnowschodniego subregionu województwa małopolskiego. Ponadto forsowany projekt umożliwiłby utworzenie kolejnego międzynarodowego szlaku transportowego, który uzupełniłby ofertę korytarza „Bursztynowego” RFC11 (Rail Freight Corridors) łączącego wschodnią i południową granicę naszego kraju. Nowa linia pozwoliłby na przekierowanie składów towarowych z pominięciem obciążonych ruchem pasażerskim linii Krakowskiego Węzła Kolejowego, co poprawiłoby niezawodność transportu szynowego.

    Nieładnie jest się podpinać pod aktywistów „Najważniejszym naszym sukcesem jest zablokowanie próby demontażu tej linii kolejowej, mimo zaawansowanych prac. Cieszę się, że po kolejnym moim spotkaniu udało mi się przekonać samorządowców, że nie jest to dobry pomysł, ponieważ gdy rozbierzemy istniejący szlak kolejowy już nigdy go nie wykorzystamy.”

    Odpowiedz
  • Może by sie kosniak kamysz odwalil od szczucinki, jak protstowali aktywisci to siedzial cicho. pan wicemarszalek zas blokuje nam przedluzenie szczucinki do buska zdroju twierdzac ze wpisanie przedluzenia w strategie rozwoju wojewodtwa malopolskiego cos kosztuje

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *