20 czerwca 2025
Aktualności

Tarnów: Elektryczne autobusy pojawią się w mieście do 2020 roku

MPK Tarnów planuje, że w ciągu 10 lat powiększy swój tabor o 30 autobusów elektrycznych, zasilanych bateriami lub paliwowymi ogniwami wodorowymi. Spółka ogłasza w tej sprawie dialog techniczny. – To procedura, która pozwala na dokładną prezentację ofert producentów i na jak najsolidniejsze przygotowanie się do przyszłych zamówień. Nie chodzi o to, żeby szybko kupić autobusy, tylko żeby podjąć przemyślane decyzje  – podkreśla prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela.

 

MPK informuje, że już od dłuższego czasu analizuje wszystkie dostępne na rynku warianty alternatywnych napędów. Na bazie tych studiów określiło, że w dziedzinie e-mobilności najbardziej obiecujące i spełniające potrzeby Tarnowa są dwa warianty: elektrobus bateryjny wyposażony w dużą, ładowaną w nocy baterię o pojemności co najmniej 400 kWh lub elektrobus z paliwowymi ogniwami wodorowymi. Wariant z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest uzależniony od dostępności wodoru o czystości 99,999% w racjonalnej cenie zakupu.

 Z prowadzonych przez nas rozmów wynika, że można liczyć na zapewnienie stałych dostaw czystego wodoru już w przyszłym roku. Taki scenariusz otwiera możliwości zakupu 5-10 elektrobusów wodorowych w roku 2020 –mówi Jerzy Wiatr, prezes zarządu tarnowskiego MPK.

Drugi rozpatrywany wariant to elektrobus bateryjny z bateriami o dużych pojemnościach, powyżej 400 kWh lub więcej. MPK jest zainteresowane zarówno bateriami litowo-jonowymi o dużej trwałości lub bateriami magnezowo-jonowymi ze stałym elektrolitem. Wszystkie zapewniają duży zasięg dzienny i trwałość ponad 10 lat. Z informacji medialnych wynika, że pojazdy o takich bateriach mają być dostępne w sprzedaży już w 2019 lub 2020 roku.

 Zapowiadane przez rząd wielomiliardowe środki na wsparcie zakupów zeroemisyjnych autobusów stwarzają szansę dla MPK Tarnów oraz innych firm komunikacyjnych, zainteresowanych ekologiczną komunikacją miejską. Liczymy, że skorzystamy z zapowiadanego wsparcia finansowego, a dialog techniczny pozwoli nam na podjęcie najbardziej racjonalnej decyzji dla Tarnowa na wiele kolejnych la– mówi Jerzy Wiatr.

MPK informuje również, że trwające 14 dni testy autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 Electric zakończyły się znakomitym wynikiem zużycia prądu. Od 9 do 22 lipca 2018 pojazd przejechał 2432 kilometrów, zużywając przy tym 2724 kW energii elektrycznej. Oznacza to zużycie 112 kW na 100 kilometrów. To efekt dobrej konstrukcji pojazdu i właściwego doboru kierowców, którzy dostosowali się do jego specyfiki. Pomogło również to, że testy odbywały się w okresie letnim. Zimą zużycie prądu na ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej i baterii z pewnością znacząco się zwiększy. Kierowcy chwalili wysoki komfort stanowiska pracy kierowcy, płynną jazdę, łagodne hamowanie, ciszę w pojeździe przy małych prędkościach, znakomitą widoczność z pozycji kierowcy, bardzo wydajną klimatyzację, układ foteli ze stanowiskiem dla wózków przy środkowym wejściu. Narzekali na ciężko kręcącą się kierownicę, odbicia oświetlenia wewnętrznego od szyb w nocy i problemy z uruchomieniem się systemu ładowania pojazdu. Pasażerowie docenili klimatyzację, ciszę we wnętrzu, dużą liczbę foteli dostępnych z niskiej podłogi, płynną jazdę.

Jeden komentarz do “Tarnów: Elektryczne autobusy pojawią się w mieście do 2020 roku

  • Myślę, że przyszłość transportu publicznego, to jednak wodór, emisja szkodliwych substancji na razie nie do pobicia. A przy klasycznym napędzie akumulatorowym trzeba wliczyć koszty produkcji i utylizacji akumulatorów, które to koszty dla środowiska naturalnego są przeogromne.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *