20 czerwca 2025
Aktualności

TARNÓW: Wykonawca zrzuca winę za opóźnienia w remoncie ul. Lwowskiej na miasto

We wtorek Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie przekazał Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. pismo zawierające oświadczenie o odstąpieniu od umowy w części dotyczącej realizacji robót budowlanych w ramach przebudowy ulicy Lwowskiej. Przyczyny odstąpienia od miasto upatruje w braku współdziałania firmy Strabag przy realizacji tego zadania. Dziś dotarło do nas stanowisko wykonawcy remontu tej ważnej w Tarnowie ulicy, w którym kwestionuje decyzję ZDiK i ,,planuje podjęcie niezbędnych działań adekwatnych do zaistniałej sytuacji”.

Strabag wytyka magistratowi m.in.  błędy popełnione na etapie przygotowania dokumentów przetargowych, dotyczące złego określenia kategorii przebudowywanej drogi, zmianę pierwotnej koncepcji przebiegu drogi w trakcie prac projektowych, czy znaczny poslizg miejskich urzędników przy zatwierdzaniu dokumentacji.

  • Działania Zamawiającego spowodowały bardzo znaczące opóźnienie w realizacji robót, a w konsekwencji znaczący wzrost kosztów ogólnych oraz cen materiałów i robocizny. Wielokrotne próby rozmów w sprawie partycypacji w pokryciu w/w kosztów nie przyniosły rezultatów, były odrzucane przez Zamawiającego – informuje firma Strabag.

Oświadczenie wykonawcy remontu ul. Lwowskiej

Spółka Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. przez cały okres realizacji Umowy prowadziła rozmowy z Zarządem Dróg i Komunikacji w Tarnowie podejmując liczne próby rozwiązania problemów związanych z prowadzeniem robót, spowodowanych: m. in.

– błędami popełnionymi przez Zamawiającego na etapie  przygotowania dokumentów przetargowych, a dotyczącymi błędnego określenia kategorii przebudowywanej drogi,

– zmianą pierwotnej koncepcji przebiegu drogi wprowadzoną na wniosek Zamawiającego w trakcie prac projektowych,

– znacznymi opóźnieniami Zamawiającego w zatwierdzaniu dokumentacji projektowej,

– wielomiesięcznymi opóźnieniami w przeprowadzeniu przetargów na roboty dodatkowe,

– wielomiesięcznymi opóźnieniami w wyborze i powołaniu inspektorów nadzoru.

Zamawiający przygotowując dokumentację przetargową błędnie określił  klasę drogi jako G (Główna) zamiast GP (Główna przyspieszona). Zamawiający zlecił opracowanie dokumentacji przetargowej, w tym uzgodnień, decyzji dla klasy drogi G (zamiast GP). W oparciu  o te dokumenty  Zamawiający przeprowadził postępowanie przetargowe.

Po zawarciu umowy Spółka Strabag Infrastruktura Sp. z o.o. rozpoczęła  prace projektowe, a w toku postępowania o uzyskanie decyzji ZRiD, Wykonawca otrzymał od Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego informację o braku zgody na wykonanie drogi w klasie G. Zamawiający obarczył Wykonawcę odpowiedzialnością za błędne założenia w tym zakresie domagając się zaprojektowania drogi wyższej klasy (GP zamiast G).

Dodatkowo w trakcie zaawansowanych prac projektowych Zamawiający wprowadził zmianę koncepcji (zmienił przebieg drogi) co spowodowało znaczące wydłużenie prac projektowych oraz konieczność wykonania robót dodatkowych.

W wyniku w/w zmian w trakcie prac projektowych (leżących po stronie Zamawiającego) powstało znaczące opóźnienie w opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji ZRID.

Po uzyskaniu decyzji ZRID (na realizację drogi klasy GP) Zamawiający przekazał Wykonawcy plac budowy, domagając się prowadzenia prac, a jednocześnie zwlekając przez 8 m-cy  z powołaniem  Inspektorów nadzoru. Powodowało to niemożność pełnej realizacji robót, brak możliwości zatwierdzania materiałów, dokonywania odbiorów robót zanikających.

Działania Zamawiającego spowodowały bardzo znaczące opóźnienie w realizacji robót, a w konsekwencji znaczący wzrost kosztów ogólnych oraz cen materiałów i robocizny. Wielokrotne próby rozmów w sprawie partycypacji w pokryciu w/w kosztów nie przyniosły rezultatów, były odrzucane przez Zamawiającego.

Wykonawca – Spółka  Strabag Infrastruktura Sp. z o.o. kwestionuje zasadność  oświadczenia o odstąpieniu od Umowy i z całą stanowczością podkreśla, że podstawy odstąpienia wskazywane przez Zamawiającego , tj. okoliczności uniemożliwiające realizację robót oraz opóźnienia w stosunku do zatwierdzonego harmonogramu, są spowodowane przyczynami, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.

Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. kwestionuje również żądanie Zamawiającego udostępnienia znacznej części placu budowy wykonawcy robót dodatkowych bez porozumienia w przedmiocie tak istotnych kwestii jak odpowiedzialność Wykonawcy i kierownika budowy za zapewnienie bezpieczeństwa i należytej organizacji placu budowy. Kwestie konieczności zawarcia stosowanego porozumienia oraz kosztów z tym związanych Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. określił w trakcie postępowania przetargowego na roboty dodatkowe.

Wykonawca kwestionuje decyzję Zamawiającego  i planuje podjęcie niezbędnych działań adekwatnych do zaistniałej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *