29 kwietnia 2024
Aktualności

Miejskie autobusy wyjadą dalej poza Tarnów?

Tarnowski Zarząd Dróg i Komunikacji zaoferował gminom z aglomeracji tarnowskiej świadczenie usług przewozowych. Teraz miejskie autobusy obsługują trzy gminy – Pleśną, Lisią Górę i gminę Tarnów – Sądzę, że potencjał Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego może być jeszcze bardziej intensywnie wykorzystany – podkreślał prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela.

Podczas wczorajszego roboczego spotkania z wójtami i burmistrzami gmin aglomeracji, które odbyło się w Urzędzie Miasta Tarnowa, prezydent Roman Ciepiela zadeklarował, że Tarnów mógłby koordynować informacje dla pasażerów, obejmujące również rozkłady jazdy prywatnych przewoźników i zrównać taryfy przewozów bez względu na strefę. To oznaczałoby jednakowe koszty dla wszystkich gmin.

– Przygotowujemy się również do zmiany taryfy cenowej. Uprzywilejowane będą bilety okresowe, których ceny najprawdopodobniej zostaną obniżone, żeby zachęcić pasażerów do korzystania z nich – mówił prezydent Tarnowa.

Prezes tarnowskiego MPK Jerzy Wiatr, podkreśla, że jego spółka jest zainteresowana zwiększeniem zakresu przewozów w sąsiednich gminach.

–  Dzięki temu będziemy mieć lepsze wykorzystanie taboru i kierowców, czyli lepszą efektywność spółki. Ważnym argumentem jest również fakt, że dzięki zwiększeniu liczby przewozów nie będzie rosła lub będzie mniej rosła stawka wozokilometra z roku na rok – mówi prezes MPK Jerzy Wiatr. Warto również nadmienić, że obecnie MPK ma aktualnie nadwyżkę taborową w grupie autobusów średnich, dlatego spółka planuje niedługo kupić dodatkowe autobusy: 6 autobusów 12-metrowych.  – W rezultacie moglibyśmy szybko uruchomić nową linię, bez problemu nawet w tym roku – mówi Jerzy Wiatr. – Liczymy że gminy Żabno oraz Dąbrowa Tarnowska podejmą decyzję o współpracy z nami pierwszej kolejności. W dłuższej perspektywie aż się prosi, aby autobusy tarnowskiego MPK dojeżdżały do Skrzyszowa, Wierzchosławic czy Wojnicza. Możemy pochwalić się jednym z lepszych w kraju systemów komunikacyjnych, bardzo punktualnym, bezpiecznym i bardzo komfortowym. Do tego nasza stawka za kilometr jest jedną z najniższych w Polsce w porównaniu z innymi firmami. Liczę na operatywność i odwagę włodarzy okolicznych gmin, a na pewno ich mieszkańcy bardzo docenią włączenie ich miejscowości do systemu komunikacyjnego Tarnowa.

Przypomnijmy, że tylko w zeszłym roku Tarnów kupił 35 nowych, komfortowych autobusów, monitorowanych, klimatyzowanych i dostępnych dla niepełnosprawnych. Tarnowskie MPK ma łącznie 95 pojazdów, z czego zdecydowana większość jest wyposażone w najwyższej klasy silniki ekologiczne Euro 6. Jeszcze na początku lat 90-tych ubiegłego wieku tarnowskie autobusy miejskie obsługiwały wiele sąsiednich gminy, a siatka połączeń była bardzo gęsta.

Podczas spotkania w magistracie dyskusję zdominowała jednak kwestia cen usług, świadczonych gminom przez tarnowskie MPK. Wójt gminy Tarnów, Grzegorz Kozioł, pytał o możliwość obniżenia stawki, wynoszącej obecnie 7,60 złotego za wozokilometr, poprzez rozbicie jej na koszty eksploatacyjne i inwestycyjne, które powinny być tylko po stronie właściciela spółki, czyli miasta. W odpowiedzi prezydent Tarnowa poinformował, że za inwestycjami stoją koszty, ponoszone przez miasto. Padły też głosy, że kwota za wozokilometr nie jest wygórowana. Włodarze gmin zgodnie podkreślali również, że z racji wysokiej jakości usług przewozowych i komfortu pojazdów, miejskie autobusy, wygodne i dostosowane do potrzeb matek z dziećmi oraz osób starszych i niepełnosprawnych byłyby chętnie widziane przez mieszkańców, korzystających z prywatnych busów, jednak sednem sprawy są pieniądze.

Na zawarcie ewentualnych porozumień pomiędzy Tarnowem a ościennymi gminami zgodę wydać muszą rady gmin. Tadeusz Bąk, burmistrz miasta i gminy Wojnicz zadeklarował, że będzie rekomendował radzie gminy przyjęcie zaproponowanego przez Tarnów rozwiązania. – Byłoby to z korzyścią dla mieszkańców – mówił. Również Marta Herduś, burmistrz miasta i gminy Żabno stwierdziła, że propozycja Tarnowa może być istotna  dla mieszkańców, jednak o jej podjęciu przesądzą koszty. Po zakończeniu spotkania pani burmistrz została odwieziona do Żabna miejskim autobusem. Przejazd miał charakter testowy i posłużył sprawdzeniu czasu przejazdu, może też pomóc w ewentualnym wyborze trasy czy możliwych przystanków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.