2 maja 2024
Aktualności

Most w Ostrowie będzie zamknięty. Ekspertyza wykaże, czy jest go sens remontować

Ze względu na postępującą degradację mostu na rzece Dunajec w ciągu drogi powiatowej relacji Tarnów-Wierzchosławice władze powiatu tarnowskiego zleciły ekspertyzę konstrukcyjną wraz z wykonaniem obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i sprawdzeniem nośności tego obiektu. W efekcie od dziś most będzie zamknięty. Władze województwa małopolskiego już zadeklarowały wsparcie finansowe remontu obiektu, jeśli modernizacja w ogóle będzie miała sens.

O zamknięciu mostu dziś oficjalnie poinformowano podczas konferencji prasowej, w której uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Powiatu Tarnowskiego na czele ze Starostą Tarnowskim Romanem Łucarzem, przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Mariusz Przęczek oraz prof. dr hab. Tomasz Siwowski z Politechniki Rzeszowskiej, jak również specjaliści wykonujący ekspertyzę.

Most na Dunajcu w Ostrowie został wybudowany w 1971 roku. Od tego czasu nie był on przebudowywany. Od 1999 roku pieczę nad obiektem sprawuje Starostwo Powiatowe w Tarnowie, zaś od 2007 roku znajduje się on w obszarze działalności powstałego wówczas Powiatowego Zarządu Dróg. Most dotychczas był kilkukrotnie remontowany. W 2012 i 2019 roku wymieniono nawierzchnię, w 2003 roku wymieniono dyletację, w 2012 roku odtworzono zniszczone połączenia spawanych konstrukcji mostu.

Codziennie most w Ostrowie średnio pokonuje 11,5 tys. pojazdów, z czego 21% to samochody ciężarowe i autobusy.

Wcześniej obiekt był poddawany ekspertyzom stanu  technicznego w latach 2011, 2015 i 2018. W 2019 roku została wykonana ekspertyza konstrukcyjna wraz z obliczeniami statyczno-wytrzymałościowymi i sprawdzeniem nośności obiektu z obowiązującymi warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie. Ponadto prof. Tomaszowi Siwowskiemu z Politechniki Rzeszowskiej zlecone zostało wykonanie opinii technicznej, której celem było sprawdzenie poprawności wykonanej ekspertyzy oraz ocena stanu technicznego konstrukcji pod kątem możliwości utrzymania ruchu na obiekcie.

  – Przeprowadzone ekspertyzy wykazały, iż obiekt jest na tyle zdegradowany, że musimy ze względów bezpieczeństwa podjąć decyzję o wyłączeniu go z ruchu pojazdów kołowych i pieszych – stwierdza Roman Łucarz, starosta tarnowski. – Powodem jest niedostateczny stan techniczny mostu, przekroczenie nośności jego kluczowych elementów konstrukcyjnych na obciążenia klasy E. Jest to najniższa dopuszczalna klasa normowego obciążenia użytkowego.

– Zdajemy sobie sprawę z utrudnień jakie w tym momencie powoduje decyzja o zamknięciu mostu w Ostrowie. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo – zaznacza wicestarosta Jacek Hudyma. – Nie jest winą samorządu powiatowego, że most w Ostrowie stał się zjazdem z autostrady, przecież nigdy nie miał nim być. Błędem kardynalnym było zatem to, że nowy most na Dunajcu nie powstał podczas budowy samej autostrady.  Po drugie, możemy mówić o decyzjach, które spowodowały znaczące opóźnienie powstania nowego obiektu mostowego. W latach 2012-2014 nasz Powiatowy Zarząd Dróg był liderem tego projektu, chociaż wiadomo było, iż jego koszty znacząco wykraczają poza możliwości budżetowe powiatu. Dopiero w 2015 roku inwestycję przejął Wojewódzki Zarząd Dróg. Ponadto poprzedni Zarząd Województwa Małopolskiego nie doprowadził do momentu, w którym inwestycja by ruszyła, unieważniając w 2018 roku przetarg, gdyż nie zagwarantował wystarczających środków w budżecie województwa. Zabrakło wyraźnie determinacji, którą dopiero teraz wykazały nowe władze województwa – podkreśla Jacek Hudyma.

Zarząd Powiatu chce doprowadzić do szybkiego remontu przeprawy, który pozwoli doczekać do otwarcia nowego mostu na Dunajcu, który będzie jednym z elementów właściwego zjazdu z autostrady. Koszt takiego remontu to ok. 30 mln zł. Deklarację finansowego wsparcia udzieliły już władze województwa małopolskiego. Jednak póki co bez odpowiedzi pozostaje pytanie czy generalnie konstrukcja nadaje się do remontu. To ma z kolei wyjaśnić kolejna ekspertyza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.