TARNÓW: Łącznik w Pilźnie nie zastąpi obwodnicy

Urząd Miasta Tarnowa podkreśla, że budowa łącznika autostrady A4 do Pilzna, choć z pewnością potrzebna, nie zastąpi w żadnym razie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa, której przebieg został ustalony już w 2014 roku, a przed rokiem została ona wpisana do rządowego programu 100 obwodnic.

Prezydent Roman Ciepiela od dawna podkreślał, iż obwodnica powinna być budowana w takim trybie, jak budowano dotychczas obwodnice innych miast – z pomocą funduszy zewnętrznych – unijnych i innych pomocowych lub Skarbu Państwa. Z reguły dofinansowanie tego rodzaju inwestycji wynosiło do 85 proc., natomiast miasta na prawach powiatu wykładały ze swoich budżetów przypadającą na nich część z pozostałych 15 proc., równą procentowemu przebiegowi inwestycji w granicach administracyjnych miasta. GDDKiA powinna więc przedstawić miastu tzw. montaż finansowany, określający sposób skorzystania z funduszy zewnętrznych (fundusze unijne z kolejnej perspektywy finansowej, Krajowy Fundusz Odbudowy itp.) lub bezpośredniej dotacji rządowej dla miasta. 

Prezydent Roman Ciepiela zajmuje jasne stanowisko: jeżeli w okresie finansowania projektów z funduszy UE nie będzie można osiągnąć takiego pułapu dofinansowania to obwodnicę powinien dofinansować budżet państwa.

Jak podkreśla magistrat, stanowisko ministra Adamczyka, iż na wschodnią obwodnicę miasto powinno wyłożyć ze swojego budżetu 56 proc. wartości inwestycji (obecnie byłoby to ponad 400 mln zł) jest z przyczyn oczywistych nie do przyjęcia – ,,miasto nie ma i nie będzie miało w swoim budżecie takich pieniędzy, o czym zresztą pan minister doskonale wie”.

Przypomnijmy, ponad tydzień temu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji dla budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu. Oznacza to przyznanie finansowania na proces przygotowawczy dla nowej inwestycji (w ciągu drogi krajowej nr 73) i jednocześnie rezygnację z planowanego wcześniej przebiegu. Podczas zwołanej konferencji prasowej, minister nie szczędził słów krytyki pod adresem prezydenta Tarnowa Romana Ciepieli. 

Lokalizacja nowej inwestycji planowana jest na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego, w powiatach tarnowskim i dębickim. Około dziesięciokilometrowa droga łączyć będzie autostradę A4 z drogą krajową nr 94 (DK94). Możliwe do realizacji warianty przebiegu trasy rozpatrywane będą na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na tym etapie określone zostanie również miejsce powstania nowego węzła na autostradzie A4 na północ od Pilzna.

Przy okazji konferencji prasowej minister Andrzej Adamczyk nie szczędził słów krytyki pod adresem Romana Ciepieli – prezydenta Tarnowa. 

– Dzisiaj ta decyzja oznacza, że kończymy puste i niczym niekończące się rozmowy i nadzieje związane z prezydentem miasta, samorządem Tarnowa, który otrzymał propozycję: zrealizujmy wspólnie zadanie pod nazwą ,,Wschodnia Obwodnica Tarnowa”. Przypominam, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych rząd nie może realizować inwestycji drogowych na terenie miast prezydenckich. Ale tutaj widzieliśmy alternatywę. Niestety ta niczym niewytłumaczalna postawa prezydenta Tarnowa skutkuje tym, że dzisiaj podpisuję decyzję o uruchomieniu programu inwestycyjnego – mówił w Tarnowie minister Adamczyk. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *