29 kwietnia 2024
Aktualności

Tarnów: Nie milkną echa zmiany cen biletów w autobusach. Magistrat przekonuje, że mieszkańcy zyskają

Urząd Miasta podkreśla, że należy zwrócić uwagę na dwa fakty. Pierwszy: nowe taryfy to przy skorzystaniu z biletów okresowych w praktyce obniżka cen. Drugi: dotychczas do każdego statystycznego pasażera miasto dopłacało 1 zł 61 groszy za przejazd i przy nowych taryfach, z mocno obniżonymi cenami biletów okresowych, kwota ta może być niewiele mniejsza. Jednak z drugiej strony najpopularniejszy bilet jednorazowy znacząco podrożał.

 

Dotychczasowa cena biletów komunikacji miejskiej w Tarnowie wynosiła 2,40 zł za bilet normalny i 1,20 zł za ulgowy. Jak przekonuje Urząd Miasta, nowa taryfa opłat za korzystanie z komunikacji publicznej w Tarnowie to bardziej obniżka niż podwyżka cen. Choć wyższa będzie cena biletu jednorazowego (3,20 zł normalny, 1,60 zł ulgowy), to znacząco zmaleją ceny prawie wszystkich typów biletów okresowych i wydłużony będzie czas ich obowiązywania. Zakup takiego właśnie biletu będzie najbardziej opłacalny. Przykładowo: za roczny bilet okresowy normalny na wszystkie linie zapłacimy od września 500 zł, więc gdyby przyjąć, iż autobusem pojedziemy tylko dwa razy dziennie przez wszystkie dni w roku, to jednorazowy przejazd kosztował nas będzie tylko 1,36 zł. W przypadku biletu ulgowego za 250 zł będzie to kosztowało tylko 78 groszy. Gdy zdecydujemy się na miesięczny bilet okresowy na wszystkie linie, to przy jego cenie 80 zł i założeniu dwóch przejazdów dziennie cena jednego przejazdu wyniesie 2,60 zł, a w przypadku biletu ulgowego 1,30 zł. W każdym przypadku zakup biletu okresowego jest bardziej opłacalny od biletu jednorazowego.
W roku 2018 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie przewiozło ok 11 mln pasażerów. Łączny koszt wykonanych przez MPK przewozów wyniósł 27 mln 755 tys. 710 zł. Oznacza to, że koszt przewiezienia jednego statystycznego pasażera w ubiegłym roku wyniósł 2 zł 52 gr. Ze sprzedaży biletów MPK uzyskało 10 mln 22 tys. 321 zł, co daje przychód od jednego statystycznego pasażera w kwocie 91 groszy. W rezultacie dla pokrycia kosztów przewiezienia statystycznego pasażera, z budżetu Tarnowa i gmin mających porozumienie z tarnowskim Zarządem Dróg i Komunikacji, trzeba było dopłacić kwotę 1 zł 61 groszy, co w efekcie daje dopłatę do kosztów publicznej komunikacji w wysokości 64%. Oznacza to, że wpływy z biletów pokrywały przed zmianą cen jedynie 36% kosztów komunikacji w Tarnowie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.