27 kwietnia 2024
Wywiady

PIOTR AUGUSTYŃSKI: Mamy ugruntowaną pozycję na rynku usług medycznych

Rozmowa z Piotrem Augustyńkim, prezesem Zespołu Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie. 

 

Jakie cele wyznacza sobie Prezes na najbliższe miesiące ?

 

W najbliższym czasie to remont i rozbudowa analityki, warunki obsługi w związku z COVID-19 są znacznie zmienione i wymagają ponad standardowych działań. W następnych miesiącach to kilka modernizacji i inwestycji w przestrzeni przychodni w celu poprawy jakości i komfortu obsługi pacjentów.  Poza sprawami dotyczącymi samych obiektów, niezbędne są zakupy sprzętu medycznego, nowej kriokomory, sprzętu diagnostycznego, w tym USG kardiologicznego, tomografu stomatologicznego, holterów, oprogramowania i sprzętu informatycznego spełniającego wymagania na lata przyszłe. Konieczne są także ciągłe poszukiwania nowej wykwalifikowanej kadry i nowych lekarzy specjalistów oraz otwieranie kolejnych poradni zapewniających obsługę pacjentów w zakresie niedostępnych do tej pory specjalizacji w naszym regionie.

Jakie są mocne i słabsze strony ZPS-u?

Mocnymi stronami ZPS są: ugruntowana pozycja na rynku usług medycznych, wdrożony profesjonalny system zarządzania, niesłabnące i stałe zapotrzebowanie na oferowany przez nas zakres usług, zabezpieczone umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenia zdrowotne. Posiadamy szeroką gamę badań diagnostycznych, nowoczesną aparaturę medyczną, wysokowydajny system informatyczny w zakresie rejestracji, obsługi i utrzymania wszystkich procesów realizowanych w przychodni. Ponadto, co najważniejsze, ZPS ma znakomitą, wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę.

Słabe strony w obecnej sytuacji, to braki kadrowe w odniesieniu do zapotrzebowania na opiekę lekarską – brak lekarzy pierwszego kontaktu, brak lekarzy niektórych specjalizacji, generalnie małą dostępność do specjalistów na rynku pracy. Jako spółka medyczna odczuwamy także, niski poziom finasowania służby zdrowia w stosunku do rzeczywistych kosztów, ale radzimy sobie z tymi problemami poprzez dywersyfikację i szeroką gamę usług dla pacjentów z całego regionu.

Czy galopująca IV fala koronawirusa wymaga dodatkowych działań ze strony ZPS, aby zapewnić bezpieczeństwo pacjentom i jednocześnie zapewnić im dostęp do świadczonych przez spółkę usług?

 

ZPS spełnia wymogi zapewniające bezpieczeństwo epidemiologiczne zgodnie z standardami wyznaczanymi przez ministerstwo zdrowia i specjalistów z zakresie epidemiologii. Spółka podczas żadnej z fal nie była zamknięta i służyliśmy pacjentom nawet w najtrudniejszych okresach lockdownu. W obecnej chwili zabezpieczamy wszystkie świadczenia i nie planujemy zamykania przychodni. Istotna jest także świadomość zagrożeń wśród naszych pacjentów, tylko wspólnie możemy sobie zapewnić maksymalnie możliwą ochronę i oto apelujemy w komunikatach głosowych publikowanych w przestrzeni przychodni. Chcemy działać cały czas bez zamykania dostępu potrzebującym pacjentom.

Czy różne akcje profilaktyczne realizowane dotąd przez ZPS będą kontynuowane?  Czy są planowane nowe? Kiedy i jakie odbędą się w najbliższym czasie?

W chwili obecnej realizujemy ogólnopolski program PROFILAKTYKA 40 PLUS. W jego ramach, każda osoba, która ukończyła 40 rok życia może wykonać bezpłatnie  szereg badań laboratoryjnych, dzięki którym można oznaczyć czynniki ryzyka lub wykryć na wczesnym etapie objawy między innymi chorób układu krążenia, a tym samym uniknąć długotrwałego, a czasem nieskutecznego leczenia, będącego konsekwencją zbyt późnej diagnozy. Warunkiem skorzystania z programu jest uzupełnienie ankiety w Internetowym Koncie Pacjenta lub za pośrednictwem infolinii Domowej Opieki Medycznej, na podstawie której wygenerowane zostanie e-skierowanie, z którym należy zgłosić się do gabinetu zabiegowego na I piętrze. Program zamierzamy kontynuować również w następnym roku, aby umożliwić jak największej liczbie mieszkańców naszego regionu sprawdzenie stanu swojego zdrowia.

Podobnie jak w latach ubiegłych będziemy chcieli włączać się do regionalnych i ogólnopolskich akcji profilaktycznych dedykowanym różnym grupom odbiorców związanych chociażby z profilaktyką nowotworów skóry, osteoporozą. O planowanych działaniach profilaktycznych będziemy na bieżąco informować za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz FB.

 

Jakie działania profilaktyczne zamierza podjąć ZPS w walce z COVID-19?

Podstawowym elementem walki z COVID-19 są szczepienia. Realizujemy, je od samego początku i nie zamierzamy zaprzestać ich prowadzenia. Szczepienia wykonujemy przy ul. Marii Skłodowskiej – Curie, przy udziale lekarzy specjalistów dokonujących kwalifikacji oraz personelu pielęgniarskiego. Przymierzamy się także do prowadzenia szczepień dla dzieci w wieku 5-11 lat, którym od połowy grudnia będzie można także podawać szczepionkę.

Na terenie przychodni zgodnie z ogólnymi wytycznymi obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa za pomocą maseczek ochronnych, zachowania dystansu oraz dezynfekcji. Do przychodni jest osobne wejście i wyjście, aby zminimalizować bezpośredni kontakt pomiędzy wchodzącymi i wychodzącymi. Po wejściu do budynków ZPS pacjent robiony ma pomiar temperatury, następnie okrycie wierzchnie powinien pozostawić w szatni a w kolejnym etapie zdezynfekować ręce. Po wykonaniu powyższych czynności może udać się na wizytę lub badanie. O powyższych zasadach zachowania przypominamy pacjentom za pośrednictwem komunikatów głosowych, emitowanych za pomocą wewnętrznego radiowęzła.

Opracowaliśmy pakiet dodatkowych procedur tzw. „COVIDOWYCH”, w których zawarte są wytyczne dla pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych jak należy postępować, aby zminimalizować ryzyko zakażenia na terenie przychodni.

Pacjenci POZ z objawami infekcji, stanowiący potencjalne źródło zakażenia w pierwszej kolejności realizowana mają teleporadę, w trakcie której lekarz zbiera wywiad i podejmuje decyzję czy konieczna jest wizyta bezpośrednia w przychodni. Jeśli zaistnieje taka potrzeba pacjent przyjmowany jest w specjalnie do tego przygotowanym gabinecie, do którego jest osobne wejście i wyjście, zgodnie z obowiązującymi procedurami COVIDOWYMI.

Ograniczamy konieczność przychodzenia do przychodni, gdy jest to oczywiście możliwe z uwagi na stan pacjenta, wykonując na ich rzecz teleporady. Są one realizowane głównie w stosunku do osób, które potrzebują tylko recepty, wystawienia skierowania czy przeanalizowania wyników wykonanych badań. Tak jak było do tej pory nie ograniczamy się wyłącznie do tej formy udzielania świadczeń i każdy pacjent potrzebujący pomocy bezpośredniej będzie miał ją zapewnioną.

 

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.