29 kwietnia 2024
Aktualności

Stanisław Sorys: Mieszkańcy wiele spraw załatwią bez wychodzenia z domu

Dzięki e-usłudze, czyli możliwości zdalnego kontaktu z urzędem, będzie można – nie wychodząc z domu zamówić dokument, mapę lub zaświadczenie, pochodzące z zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zdalnie załatwić niektóre urzędowe procedury.  Wszystko dzięki nowej geodezyjnej e-usłudze, która zostanie wprowadzona w ramach projektu „Integracja e-usług w informacji przestrzennej”. Umowę na jej realizację dziś w ratuszu z władzami Tarnowa podpisał wicemarszałek Małopolski Stanisław Sorys . Całkowita wartość projektu to 4,8 miliona złotych.

E-usługi to przyszłość administracji i jeden z naszych priorytetów, na który w obecnej perspektywie samorząd województwa małopolskiego przeznaczy prawie 585 mln zł. Aż 176 mln zł z tej kwoty dofinansuje projekty geodezyjne. Dzięki nim mieszkańcy łatwiej i szybciej zbiorą potrzebne informacje, zaoszczędzą czas i, co bardzo ważne, wiele spraw załatwią bez wychodzenia z domu dosłownie od ręki – mówi wicemarszałek województwa Małopolskiego Stanisław Sorys.

Geodezyjna e-usługa ułatwi dostęp do informacji przestrzennej, która jest przydatna wszystkim tym – mieszkańcom, przedsiębiorcom i inwestorom – którzy planują między innymi zakup, budowę czy wynajęcie nieruchomości na cele mieszkalne lub biznesowe. Dokumenty, zawierające informację przestrzenną, zostaną poddane cyfryzacji i udostępnione w zmodernizowanym Zintegrowanym Systemie Informacji Przestrzennej, a dzięki e-usłudze dostęp do nich będzie łatwiejszy i szybszy, co umożliwi mieszkańcom zebranie informacji, a urzędnikom – szybsze wydanie decyzji.

Do zrealizowania geodezyjnej e-usługi mieszkańcom wystarczy komputer, smartfon albo tablet z dostępem do internetu. Dzięki urządzeniom będzie można zdalnie uzyskać dostęp do cyfrowych dokumentów, zawierających informacje dotyczące między innymi położenia nieruchomości na terenie miasta, ich przeznaczenia w planie zagospodarowania przestrzennego, usytuowania względem dróg, cieków wodnych, obszarów chronionych i zagrożonych powodziami, ale też – w stosunku do przystanków komunikacji miejskiej, punktów usługowych, szkół, przedszkoli, przychodni czy aptek. Na podstawie tak przetworzonych danych mieszkańcy bez wychodzenia z domu będą mogli otrzymać z urzędu decyzje, złożyć wnioski, zamówić potrzebne dokumenty, pochodzące z zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Realizacja projektu „Integracja e-usług w informacji przestrzennej” ruszy w tym roku, a jej zakończenie planowane jest na rok 2021.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.