19 czerwca 2024
Wywiady

Stanisław Sorys: Przyszły rok będzie równie obfity dla regionu tarnowskiego

 

Rozmowa z wicemarszałkiem województwa małopolskiego.

11 grudnia rozpoczęła się nowa epoka na naszych torach?

Nowa jakość to przede wszystkim większa częstotliwość kursowania pociągów. Trzeba powiedzieć sobie wprost, że każdy środek lokomocji nie znajduje zainteresowania wśród pasażerów jeśli podróże trwają długo, a częstotliwość kursowania jest niezbyt intensywna. Oferta transportu kolejowego jest skrojona w naszym województwie na miarę potrzeb pasażerów. Są pociągi zwykłe, które trasę Tarnów-Kraków pokonują w 75 minut. Natomiast w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej ten sam dystans pasażerowie mogą pokonać już w 55 minut. Warto odnotować w tym miejscu, że ten czas przejazdu ulegnie zmianie, kiedy remontowany odcinek Tarnów-Podłęże zostanie finalnie odebrany, po próbnym czasie eksploatacji. Wówczas pociągi na tym odcinku będą mogły mknąć 160 km/h, co wydatnie skróci czas podróży. Trzeba też mocniej zaakcentować wspomnianą już częstotliwość odjazdów. Dotychczas, o ile w godzinach szczytu intensywność połączeń nie była najgorsza, o tyle poza największym obłożeniem częstotliwość kursów pozostawiała wiele do życzenia. Od 11 grudnia także i w tym aspekcie nastąpiły zmiany. Dziś w godzinach szczytu pociąg z Tarnowa do Krakowa odjeżdża co pół godziny, a w cyklu poza szczytem co godzinę. Kolejnym elementem sytuującym wysoko ofertę Kolei Małopolskich jest jakość pociągów. Regularnie inwestujemy w tabor. Mieszkańcy już mogą korzystać z nowoczesnych pociągów Impuls, które są przyjazne dla oka, komfortowe oraz z dostępem do Internetu. Nową jakość widać także w obsłudze pasażera, który jest najważniejszy dla personelu. Coraz więcej dostępnych jest biletomatów, bilety można kupować również przez Internet. Do tego wszystkiego należy dołączyć parking Park&Ride w Tarnowie, a w Krakowie bilet zintegrowany umożliwiający korzystanie z innych środków transportu za pomocą tego samego biletu.  Wszystkie te elementy tworzą nową jakość małopolskich kolei.

Pasażerowie zwracają uwagę na niezbyt dobre połączenia z pociągami jadącymi od Rzeszowa – pociągi z Tarnowa do Krakowa odjeżdżają wcześniej, a pasażerowie nie mogą kontynuować podróży. 

Trzeba mieć na uwadze fakt, że remont trasy do Rzeszowa jeszcze trwa. Rozmawiamy z władzami Podkarpacia o wspólnych połączeniach, ale jak wspomniałem u naszych sąsiadów trwają jeszcze prace, dlatego ta synchronizacja połączeń jest trudna. O tym, że jesteśmy w stałym kontakcie świadczy chociażby uruchomienie linii kolejowej na trasie Gorlice-Rzeszów. Współpraca dotyczy także tematów drogowych. Pragnę zatem wszystkich uspokoić – trzymamy rękę na pulsie.

W 2016 roku wiele inwestycji w subregionie tarnowskim otrzymało spore dofinansowanie. Z perspektywy całego województwa to był dobry rok dla regionu tarnowskiego?

Z całą pewnością jest to dobry rok dla całego subregionu! Podpisaliśmy już umowy na gruntowną przebudowę drogi wojewódzkiej w gminie Lisia Góra w kierunku Mielca oraz drogi do Żabna. Cały czas trwają prace nad decyzją środowiskową właściwego łącznika Wierzchosławice –Tarnów, trwa też procedura przetargowa związana z budową obwodnicy Tuchowa. Tych zadań sporo udało się wpisać do budżetu. Przed kilkunastoma dniami podpisaliśmy umowę z prezydentem Tarnowa, czyli miasta, które jest liderem dużego projektu, jakim niewątpliwie jest Centrum Usług Wspólnych realizowanym przez 22 samorządy gminne. Zakłada on wspólną serwerownię i systemy utrzymania łączy. To znacznie obniży koszty, ponieważ dzisiaj nie wszystkie gminy stać na to, aby zatrudniać informatyków i tworzyć serwerownie. Za nami również podpisanie umowy ze Starostwem Powiatowym w Tarnowie i prezydentem Tarnowa na modernizację zasobów geodezyjnych, co pozwoli tworzyć mapy wektorowe pozwalające za pomocą współrzędnych odczytać każdy punkt geodezyjny. Mapy będą zawierać pewne elementy informacji przestrzennej dotyczące np. wodociągów, kanalizacji, czy obiektów. Podjęliśmy też decyzję o remoncie Centrum Sztuki Mościce. Prace tym razem obejmą wnętrze obiektu. To jedna z najważniejszych instytucji kultury w Tarnowie, dlatego po remoncie bryły budynku, przyszedł czas na modernizację wnętrza.

Przyszłoroczny budżet województwa małopolskiego w równie hojny sposób dostrzega subregion tarnowski?

Przyszły rok będzie równie dobry, jak ten, który kończy się za kilkanaście dni. Ruszamy z największym procesem kontraktacji, w którym mamy wpisane wiele zadań dotyczący subregionu tarnowskiego. Przyznaliśmy środki na tzw. drogi subregionalne – każdy powiat, w tym miasto Tarnów, przygotował swoje propozycje dotyczące prac w tym zakresie. Projektem, który doczeka się realizacji jest np. modernizacja bardzo ważnej drogi od zabytkowego kościółka w Skrzyszowie przez Zalasową aż do Tuchowa. To będzie w znacznej mierze nowy  przebieg drogi w dosyć dobrym standardzie. Jak już wspomniałem, także władze Tarnowa, powiatu brzeskiego i dąbrowskiego zgłosiły swoje propozycje.

W planach mamy także modernizację Centrum Szkolenia Zawodowego. Naszą ideą jest utworzenie wąskich specjalizacji między powiatami w subregionie (powiaty: tarnowski, brzeski, dąbrowski). Przykładowo: jeden powiat ma specjalizację związaną z budownictwem, drugi z motoryzacją, kolejny z gastronomią.  Młodzież odbywa zajęcia dydaktyczne w swoich szkołach, natomiast część praktyczna odbywa się już w świetnie wyposażonych subregionalnych obiektach szkoleniowych, które będą miały również miejsca noclegowe. Podobny ośrodek jest w Myślenicach, do którego zjeżdżają się młodzi ludzie z całej Małopolski, ponieważ mają tam świetne warunki i najnowocześniejszy sprzęt. To działanie ma swoje uzasadnienie. Dziś pracodawcy nie potrzebują mechanika, który potrafi Poloneza rozebrać na części i potem go złożyć. Rynek potrzebuje natomiast diagnostów oraz mechaników, którzy wymieniają podzespoły z wykorzystaniem komputerów. Generalnie, w każdym obszarze chcemy kształcić młodzież w najlepszych warunkach z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu.

Jak zatem widać gołym okiem, nasze priorytety to nie tylko nowe pociągi, drogi, czy mosty, ale inwestujemy także w człowieka. Małopolska ma niesamowity potencjał. Nasze województwo rocznie odwiedza ponad 15 milionów turystów, musimy to wykorzystać budując nie tylko nowe restauracje i hotele, ale inwestować w kapitał ludzki po to, aby w tych obiektach pracowały kadry spełniające warunki XXI wieku.

Jedną z inwestycji w infrastrukturę może być wznowienie kursowania ,,Szczucinki”?

Tutaj problem jest złożony. Obecnie funkcjonują dwie koncepcje zagospodarowania tej trasy kolejowej. To tak naprawdę samorządy lokalne muszą osiągnąć porozumienie. Na pewno cieszy to, że gminy wykazują zainteresowanie tym tematem, ale potrzebny jest kolejny krok, aby sfinalizować ten projekt. Na szczęście udało się powstrzymać rozebranie tej linii i utworzenie ścieżki rowerowej. Byłem od początku przeciwnikiem budowy w tym miejscu trasy dla rowerzystów, ponieważ równolegle kilka kilometrów dalej, wałami Dunajca, biegnie już nowoczesna ścieżka rowerowa. Ostatecznie tory pozostały na swoim miejscu i co więcej jest też inwestor, który chce uruchomić szynobus. Warto zatem podjąć dyskusję i zastanowić się nad komercyjnym przewozem osób oraz specjalnymi kursami pociągu retro. W budżecie województwa jest zabezpieczony milion złotych na nowe projekty kolejowe. Jeśli okaże się, że uda się rozpocząć komunikację na odcinku Tarnów-Dabrowa Tarnowska, będzie zaangażowanie gmin, wówczas wesprzemy to połączenie. Zadaniem własnym gminy jest organizacja transportu, dlatego powinny partycypować w kosztach oraz skomunikować przystanki kolejowe z komunikacją autobusową. Dla przykładu, dworzec kolejowy jest w Dąbrowie Tarnowskiej na obrzeżach miasta, dlatego trudno oczekiwać zainteresowania pasażerów pociągiem, który np. nie będzie skomunikowany autobusami z centrum miasta. Musi powstać też duży parking, aby możliwa była przesiadka do szynobusu. Wspólnie musimy spełnić oczekiwania pasażerów. Interesującą opcją jest również skorelowanie oferty przewozowej z propozycjami turystycznymi. Idealnym rozwiązaniem byłoby skomunikowanie dworców z zabytkami i stworzenie na bazie tego specjalnego szlaku turystycznego z odpowiednim programem zwiedzania i spędzenia czasu.

 

_____

promocja

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.